Renault Koleos & EWA Test PL muzyk jeździ
4 marca 2021Miota nim jak szatan – maszyna spadła z przyczepy #581 Wasze Filmy – [Video]
4 marca 2021Silnik musi być szczelnie zamknięty, aby mógł pracować prawidłowo. To właśnie uszczelka pokrywy zaworów umożliwia mu swobodną pracę, poprzez utrzymanie odpowiedniego poziomu ciśnienia. Uszkodzenie tego elementu może doprowadzić do zmniejszenia wydajności jednostki napędowej twojego samochodu oraz uszkodzenia niektórych jego elementów. Uszczelka pokrywy zaworów silnika odgrywa więc bardzo ważną rolę w bezpiecznym funkcjonowaniu każdego pojazdu.
Uszkodzona uszczelka pokrywy zaworu – symptomy
Z uwagi na umiejscowienie uszczelki oraz specyfikę jej pracy, jest ona podatna na różnego rodzaju uszkodzenia. Jeżeli dobrze rozpoznasz objawy świadczące o zepsuciu uszczelki, będziesz mógł dokonać jej wymiany, zanim dojdzie do zniszczenia silnika.
Zapach przypalonego oleju
Jest to pierwszy objaw świadczący o zniszczeniu uszczelki. Wyczujesz zapach przypalonego oleju, jeżeli będzie on wyciekał na głowicę cylindra lub inne nagrzane komponenty. Ten charakterystyczny zapach najłatwiej jest wyczuć w trakcie jazdy, gdy samochód jest nadal „na chodzie,” a części znajdujące się pod maską są rozgrzane na tyle, by przypalić spadający na nie olej. W takim przypadku powinieneś zabrać samochód do specjalisty i upewnić się, że to właśnie uszczelka jest problemem.
Pokrywa zaworów jest brudna i wydobywa się z niej olej
Jeśli pokrywa zaworów jest brudna lub otoczona brudem, oznacza to powstanie nieszczelności pomiędzy zaworami a uszczelką. Wyciekający olej miesza się z kurzem, pyłem i innymi zanieczyszczeniami, tworząc w ten sposób warstwę lepkiego szlamu, który wycieka przy krawędzi pokrywy.
Niski poziom oleju silnikowego
Nie mówimy tutaj o sytuacji, gdzie ciągle odkładasz dolanie oleju silnikowego na później. Zbyt szybkie spadki poziomu oleju, po jego uzupełnieniu, świadczą o wycieku. Niski poziom oleju oznacza słabą lubrykację elementów silnika, co zwiększa prędkość zużycia części oraz utrudnia poprawną pracę jednostki napędowej twojego pojazdu. W takiej sytuacji nie należy odkładać wizyty u mechanika na później. Niewystarczająca lubrykacja prowadzi do wzrostu temperatury w komorze silnika, przez co jest on o wiele bardziej podatny na poważne uszkodzenia.
Problemy z pracą silnika i przerwy w zapłonie
Zapach przypalającego się oleju to nie jedyny symptom świadczący o wycieku. W niektórych przypadkach olej może dostać się do świec zapłonowych, powodując przerwy w zapłonie. Ma to znaczący wpływ na wydajność silnika oraz stan techniczny samych świec.
Podsumowanie
Wszystkie symptomy wymienione w tym artykule mogą świadczyć o uszkodzeniu uszczelki pokrywy zaworów. Pamiętaj, że niepoprawne zainstalowanie uszczelki również może spowodować ich wystąpienie. Odwiedź mechanika, jeżeli niedawno dokonywałeś wymiany tego elementu i natknąłeś się na którykolwiek z poniższych symptomów.
Źródło: https://carfromjapan.com/article/car-maintenance/valve-cover-gasket/