Audi SQ7 – czuję się oszukany!
7 maja 2020Sedan Ferrari od Toyoty, Skoda Enyaq, Lamborghini Huracan EVO RWD Spyder – #426 NaPoboczu
8 maja 2020Najgorętsze dni lata już dawno minęły, ale twój klimatyzator cały czas działa lub włącza i wyłącza się na zmianę. Jeżeli nie dzieje się to za sprawą pogody, to twoja klimatyzacja przestała działać jak należy. Jeśli problem nie zostanie rozwiązany jak najszybciej, to twoja klimatyzacja będzie narażona na dodatkowe zużycie wynikające z niepotrzebnego przepracowania.
Należy zauważyć, że kompresor klimatyzacji znajduje się na drugim miejscu wśród wszystkich elementów samochodu najbardziej narażonych na wystąpienie awarii. W niniejszym artykule dowiesz się, jakie mogą być powody niedającej się wyłączyć klimatyzacji i jak je usunąć.
Czym zajmuje się kompresor klimatyzacji?
Kompresor to element napędzający system klimatyzacji w twoim samochodzie.
Po włączeniu klimatyzatora sprężarka kompresuje i podgrzewa czynnik chłodniczy – specjalną mieszankę w formie płynu. Ten sprężony i gorący czynnik chłodniczy jest następnie przesyłany przez skraplacz, który go chłodzi.
W kolejnym etapie płyn ten zostaje wysuszony – proces ten usuwa wszelkie zanieczyszczenia. Po oczyszczeniu sprężony czynnik chłodniczy przechodzi przez zawór rozprężny, gdzie ciśnienie zostaje zredukowane. Po przejściu przez parownik czynnik chłodniczy jest bardzo czysty, suchy i zimny.
Aby wytworzyć podmuchy zimnego powietrza z klimatyzacji samochodu, powietrze jest przesyłane przez zimny czynnik chłodniczy w zbiorniku sprężarki, a następnie wydmuchiwany przez dmuchawy.
Dlaczego kompresor włącza się i wyłącza na zmianę?
Zazwyczaj nie jest to nic nadzwyczajnego. Im gorętszy dzień, tym niższą temperaturę ustawiasz na klimatyzacji. Obciąża to kompresor, który musi pracować niemalże non stop.
Po osiągnięciu pożądanej temperatury kompresor może się na pewien czas wyłączyć – dopóki temperatura samochodu nie ulegnie zmianie. Zatem cykliczne włączanie i wyłączanie się układu klimatyzacji nie stanowi problemu, to częstotliwość tych cyklów może oznaczać poważną usterkę. W niektórych przypadkach klimatyzacja może nawet w ogóle się nie wyłączać. Poniżej znajduje się lista najczęstszych przyczyn awarii klimatyzacji.
Zautomatyzowana klimatyzacja
Jeśli masz włączoną automatyczną klimatyzację, sprężarka klimatyzacji będzie działać cały czas, niezależnie od pory roku.
Niski poziom czynnika chłodniczego
Jeśli ilość czynnika chłodniczego w zbiorniku sprężarki zostanie zmniejszona, najprawdopodobniej z powodu wycieku w cewkach, sprężarka może nie mieć wystarczającej ilości czynnika chłodniczego, niezbędnego do poprawnego funkcjonowania klimatyzacji. Z tego właśnie powodu kompresor będzie musiał wykonać znacznie więcej pracy niż zazwyczaj.
W takim przypadku potrzebujesz pomocy specjalisty, aby znalazł i naprawił wyciek oraz przywrócił odpowiedni poziom czynnika chłodniczego.
Wykrywanie przecieków
Przecieki najczęściej występują w zużytych gumowych uszczelkach, wężach układu klimatyzacji, otworach skraplacza i parownika oraz w uszczelnieniu wału sprężarki.
Aby znaleźć wycieki, dodaj czynnik chłodniczy, aby przywrócić go do prawidłowego poziomu, a następnie włącz klimatyzację. Najprostszą, ale też najskuteczniejszą metodą jest rozpylanie wody z mydłem w narażonych na przecieki obszarach i poszukiwanie pęcherzyków.
Jeśli przeciek powstał za sprawą zużytych uszczelek lub węży, ich wymiana powinna rozwiązać problem. Jeżeli problem dotyczy nieszczelnego skraplacza, parownika lub uszczelnienia wału sprężarki, to naprawą powinien zająć się specjalista.
Zabrudzony lub zatkany skraplacz
Skraplacz pełen brudu i resztek nie będzie działał poprawnie. Należy go wyczyścić i przetkać, aby zapobiec przepracowaniu sprężarki.
Brudna cewka parownika
Zabrudzona cewka parownika utrudnia proces suszenia i chłodzenia systemu, co nadwyręża kompresor.
Ile kosztuje wymiana kompresora klimatyzacji
Jeżeli nie znasz dokładnej przyczyny niepoprawnego funkcjonowania kompresora klimatyzacji w twoim samochodzie, to najlepiej udać się z nim do serwisu. Tylko mechanicy posiadający certyfikat EPA mogą serwisować systemy klimatyzacyjne w samochodach.
Ile więc kosztuje wymiana kompresora? Średni koszt wymiany sprężarki wynosi od 1000 do 1400 PLN (wliczając koszt samej sprężarki), w zależności od konkretnego samochodu. Sama robocizna to około 200-300 PLN.
Nie ma jednakże powodów do paniki, ponieważ przeciętna sprężarka powinna działać bez problemów przez około 9 lat.
Źródło: https://carfromjapan.com/article/car-maintenance/car-ac-compressor-stays-on-all-the-time/