Zakup samochodu – ile trzeba dopłacić, żeby później nie żałować?
13 stycznia 2019Nowa Toyota Supra, następna Octavia, VW ID Neo – #144 NaPoboczu
14 stycznia 2019Abarth & C. S.p.A. to włoski producent samochodów wyścigowych i miejskich założony przez Caro Abartha w 1949 roku. Logo firmy stanowi tarcza ze skorpionem na żółto-czerwonym tle. Abarth & C. S.p.A. jest spółką w pełni zależną od FCA Italy S.p.A. (wcześniej Fiat Group Automobiles S.p.A.), która jest spółką zależną Fiat Chrysler Automobiles (dawniej Fiat S.p.A.) kontrolującą jej europejską działalność w zakresie produkcji samochodów.
1.1 Historia marki
1.1.1 1949: Abarth & C.
Carlo Abarth był dyrektorem sportowym zespołu wyścigowego fabryki Cisitalia, począwszy od 1947 roku. W roku 1948 nastąpił finansowy upadek Cisitalii, spowodowany inwestycjami niezbędnymi do rozpoczęcia produkcji modelu 202 coupé. W następnym roku producent zbankrutował, a założyciel firmy, Piero Dusio, poleciał do Argentyny. Carlo Abarth, finansowany przez Armando Scagliarini, przejął majątek Cisitalii. Firma Abarth & C. została założona w Bolonii 31 marca 1949 roku. Znak zodiaku Carlo (skorpion) stał się logo firmy. Abarth zdobył pięć modeli samochodów sportowych 204 — dwa kompletne i trzy niedokończone modele Spider — jednoosobowy D46 i różne części zapasowe (204. otrzymały nową nazwę: Abarth 204 A). Abarth budowało i wystawiało w wyścigach samochody sportowe opracowane na podstawie samochodów Cisitalia. Oprócz Guido Scagliariniego, zespół wyścigowy „Squadra Abarth” zgromadził sławnych kierowców, takich jak Tazio Nuvolari, Franco Cortese i Piero Taruffi. Tazio Nuvolari po raz ostatni wystąpił w wyścigu za kierownicą Abarth 204 A, wygrywając swoją klasę w wyścigu Palermo-Monte Pellegrino 10 kwietnia 1950 roku. Oprócz wyścigów główną działalnością firmy była produkcja i sprzedaż akcesoriów i części do samochodów Fiata, Lancii, Cisitalii i Simci — takich jak kolektory ssące i tłumiki.
9 kwietnia 1951 roku siedziba firmy została przeniesiona do Turynu; Abarth rozpoczął swoją słynną współpracę z Fiatem w 1952 roku, kiedy to firma zbudowała model Abarth 1500 Biposto, używając mechanicznych rozwiązań Fiata.
W latach 60. XX wieku Abarth odnosiło sukcesy w wyścigach wspinaczkowych i zwykłych, głównie w klasach od 850cc do 2000cc, rywalizując z Porsche 904 i Ferrari Dino. Hans Herrmann był kierowcą firmy od 1962 do 1965 roku — wygrał 500 km Nürburgring w 1963 roku z Teddy Pilette.
Abarth obiecało Johannowi Abtowi, że będzie mógł się ścigać w fabrycznym samochodzie za darmo, jeśli wygra wszystkie wyścigi, w których uczestniczył. Prawie mu się to udało: z 30 wyścigów wygrał 29 — w jednym wyścigu zajął drugie miejsce. Abt założył później Abt Sportsline.
Abarth wyprodukowało rury wydechowe o dużej wydajności. Firma rozpoczęła również produkcję zestawów tuningowe do pojazdów drogowych, głównie do Fiata. Wydech wyścigowy został wyprodukowany dla modeli Lambretta „D” i „LD” z lat 50. XX wieku. Oryginalne rury wydechowe Abarth LD są teraz cennymi przedmiotami kolekcjonerskimi. Dostępne są ich kopie, noszące nazwę Abarth, nie wiadomo jednak, co o całej sytuacji sądzi sam Fiat. W latach 50. Lambrett zdobył kilka rekordów prędkości motocykli o pojemności 125 cm3 — częściowo dzięki wydechowi opracowanemu przez Abartha.
Firma pomagała także w budowie samochodów sportowych i wyścigowych Porsche i Simca.
1.1.2 1971: przejęcie przez Fiata
Carlo sprzedał Abarth Fiatowi 31 lipca 1971 roku. Przejęcie zostało ogłoszone publicznie przez Fiata w komunikacie prasowym 15 października tego samego roku. Ponieważ Fiat nie był zainteresowany operacjami wyścigowymi Reparto Corse, zostały one przejęte przez Enzo Osella. Osella pozyskał samochody, części zamienne, techników i kierowców (w tym Arturo Merzario) kontynuując tym samym działalność wyścigową. Wtedy właśnie powstał jego zespół wyścigowy. Tak zakończyły się dni sportowych prototypów i wyścigów górskich dla Abarth.
Pod kierownictwem Fiata Abarth stał się działem sprzedaży Grupy Fiat, kierowanym przez projektanta silników Aurelio Lamprediego. Abarth przygotowywał samochody rajdowe Fiata, w tym modele Fiat 124 Abarth Rally i 131 Abarth. W grudniu 1977 roku, przed sezonem wyścigowym 1978, konkurujące zakłady fabryczne Abarth i Squadra Corse Lancia zostały połączone przez Fiata w jeden podmiot o nazwie EASA (Ente per l’Attività Sportiva Automobilistica, organizacja skupiająca się na wyścigach samochodowych). Cesare Fiorio (poprzednio odpowiedzialny za zespół rajdowy Lancia) został dyrektorem organizacji, a Daniele Audetto dyrektorem sportowym; Centrala EASA została utworzona w biurach Abarth w Corso Marche (Turyn). Połączony wydział wyścigowy opracował Lancia Beta Montecarlo Turbo Group 5, który wygrał World Championship for Makes w 1980 roku i World Endurance Championship of Makes w 1981 roku. Stworzył on także samochód rajdowy Lancia Rally 037 Group B, który wygrał Mistrzostwa Świata Producentów w 1983 roku.
1 października 1981 roku Abarth & C. przestało istnieć i zostało zastąpione przez Fiat Auto Gestione Sportiva, oddział spółki dominującej specjalizującej się w zarządzaniu programami wyścigowymi, która działała końca 1999 roku, kiedy to zmieniono go na Fiat Auto Corse S.p.A.
Niektóre modele komercyjne zbudowane przez Fiata lub jego spółki zależne Lancia i Autobianchi powstały pod wspólną marką Abarth, w tym Autobianchi A112 Abarth, popularny „boy racerem” — był lekki i niedrogi.
W latach 80. ubiegłego wieku nazwa Abarth była używana głównie do oznaczania samochodów wyścigowych, takich jak Fiat Ritmo Abarth 125/130 TC.
W 2000 roku Fiat wykorzystał markę Abarth do wyznaczenia poziomu wykończenia tak jak w Fiacie Stilo Abarth.
1.1.3 2007: odrodzenie Abarth & C. S.p.a.
1 lutego 2007 roku Abarth ponownie stało się niezależną jednostką — przy czym działająca już firma, Abarth & C. S. p.a., jest w 100% kontrolowana przez Fiat Group Automobiles S.p.A., spółkę zależną Fiat S.p.A., która zajmuje się produkcją i sprzedażą samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych. Pierwszymi modelami wprowadzonymi na rynek były Abarth Grande Punto i Abarth Grande Punto S2000. Marka ma siedzibę w Officine 83, części starej fabryki inżynierii Mirafiori. Dyrektorem generalnym został Harald Wester.
W 2015 roku firma macierzysta Abarth została przemianowana na FCA Italy S.p.A., co odzwierciedla włączenie Fiat S.p.A. do Fiat Chrysler Automobiles, które miało miejsce w poprzednich miesiącach.
1.1.4 Yamaha XSR900 Abarth
Współpraca firmy Abarth z Yamahą w celu wyprodukowania na rok 2017 limitowanej edycji „Sport Heritage café racer special”, XSR900 Abarth opartego na standardzie silnika R3 neo-retro Yamahas XSR900 847 cc.
1.2 Produkowane samochody
1.2.1 Obecnie produkowane modele
Abarth 500 | Abarth 500C | Abarth 124 Spider | Abarth 695 Biposto |
|
|
|
· 'Biposto, trzydrzwiowy Hatchback |
1.2.2 Samochody wyprodukowane przez Abarth
- Fiat-Abarth 500
- Fiat-Abarth 750
- Fiat-Abarth 1000 TC (oparty na modelu Fiat 600)
- Fiat-Abarth 850 TC
- Abarth 1100 Scorpione Spider (Boano)
- Abarth 1500 Biposto
- Abarth Simca 2000 Coupé
- Abarth 204A Berlinetta
- Abarth 205A Berlinetta
- Alfa Romeo Abarth 2000 Coupé
- Abarth 207A Spyder
- Abarth 209A Boano Coupe
- Porsche 356B Carrera GTL Abarth
- Abarth Simca 1300 GT
- Fiat-Abarth OT1000
- Fiat-Abarth OT1600
- Fiat-Abarth OT 2000 Competition Coupé
- Fiat-Abarth Zagato 750
- Fiat-Abarth 2200
- Fiat-Abarth Allemano 750 Spider
- Fiat-Abarth 2400
- Fiat Abarth 1000 TCR Berlina
- Autobianchi A112 Abarth
- Fiat-Abarth 595 SS
- Fiat-Abarth 695 SS
- Abarth OT 1300
- Abarth Monomille
- Abarth Grand Prix/Scorpione
- Abarth 3000 Prototipo
- Fiat Ritmo 125/130 TC Abarth
- Fiat Abarth 124 Rally
- Fiat 131 Abarth Rally
- Lancia 037
- Lancia Abarth Kappa Coupe Turbo
1.2.3 Samochody wyprodukowane przez inne firmy ale sprzedawane pod marką Abarth
- Fiat Uno Turbo Mk2 (Abarth)
- Fiat Bravo GT/HGT (Abarth)
- Fiat Bravo Type 198 (Abarth)
- Fiat Stilo (Abarth)
- Fiat Punto (Abarth)
- Fiat Cinquecento Sporting (Abarth)
- Fiat Seicento Sporting (Abarth)
- Fiat 500 (2007; wykończenie Abarth)
- Fiat 124 Spider (2016; wykończenie Abarth)
1.2.4 Samochody wyprodukowane przez Abarth & C. S.p.A. (2007– obecnie)
- Abarth 500
- Abarth 500 SS
- Assetto Corsa Rally
- 695 Tributo Ferrari
- 695C Edizione Maserati (499 pojazdów)
- Abarth Grande Punto (2007)
- Abarth Grande Punto SS (2007)
- Abarth Punto Evo
- Abarth Punto Supersport (2012–2013)
- Abarth 500C
1.2.5 Samochody produkowane przez innych producentów z udziałem marki Abarth
- Lancia Delta S4 dla grupy B — firma pomogła zaprojektować silnik, który wykorzystywał doładowanie i turbosprężarkę.
1.2.6 Samochody produkowane pod marką Fiat Corse — N Technology o nazwie Abarth
- Fiat Punto Abarth (jedynie wersja wyścigowa)
- Fiat Cinquecento 900 Trofeo kitcar (zespoły musiały zbudować własny samochód rajdowy z części wyścigowych Abarth Fi N Technology)
- Fiat Cinquecento Sporting 1.1
- Fiat Seicento Sporting 1.1