Nowe Porsche 988, Skoda Scala RS, Atecą w teren – #122 NaPoboczu
17 grudnia 2018Tych błędów nie popełniaj zimą! Poradnik Kierowcy
17 grudnia 2018Mercedes-Benz (wymowa niemiecka: [mɛʁtseːdəsˌbɛnts] jest światową marką samochodową i oddziałem niemieckiej firmy Daimler AG. Marka znana jest z produkcji pojazdów luksusowych, autobusów, autokarów i ciężarówek. Siedziba firmy znajduje się w Stuttgarcie w Baden-Wirtemberg. Nazwa marki po raz pierwszy pojawiła się w 1926 roku, a jej pojazdy były produkowane przez firmę Daimler-Benz.
Marka Mercedes-Benz powstała ze współpracy dwóch niezależnych firm, których właścicielami byli Karl Benz i Gottlieb Daimler. „The best or nothing” to hasło reklamowe marki.
1.1 Historia
Początki Mercedes-Benz sięgają stworzenia przez Karla Benza pierwszego samochodu napędzanego benzyną — Benz Patent Motorwagen. Projekt ten był finansowany przez Berthę Benz. Opatentowano go w styczniu 1886 roku, a Gottlieb Daimler i inżynier Wilhelm Maybach wzbogacili pojazd o silnik spalinowy później tego samego roku. Pierwszy Mercedes został wprowadzony na rynek w 1901 roku przez firmę Daimler-Motoren-Gesellschaft (Daimler Motors Corporation).
Emil Jellinek, austriacki przedsiębiorca samochodowy, który pracował z DMG, stworzył znak towarowy firmy w 1902 roku. Na cześć swojej córki — Mercedes Jellinek — pierwszy pojazd firmy otrzymał nazwę: Mercedes 1901 35hp. Jellinek był biznesmenem i strategiem marketingowym, który promował „bezkoszowe” samochody Daimlera wśród najwyższych kręgów społeczeństwa w swoim przybranym domu, który w tym czasie był miejscem spotkań „Haute Volée” Francji i Europy, szczególnie zimą. Do jego klienteli należała rodzina Rothschildów wraz z innymi znanymi osobistościami. Jednakże plany Jellinka zakładały znacznie więcej: już w 1901 roku sprzedawał on samochody Mercedesa w „Nowym Świecie”, a jego klientami stali się amerykańscy miliarderzy — Rockefeller, Astor, Morgan i Taylor. Podczas wyścigu w Nicei w 1899 roku Jellinek startował pod pseudonimem „Monsieur Mercédès”, ukrywając swoją prawdziwą tożsamość — co było normalne w tamtych czasach. Wyścig ten uważa się za moment narodzin marki Mercedes-Benz. W 1901 roku nazwa „Mercedes” została zarejestrowana przez Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) jako chroniony znak handlowy. Pierwsze pojazdy marki Mercedes-Benz zostały wyprodukowane w 1926 roku, po połączeniu firm Karla Benza i Gottlieba Daimlera w koncern Daimler-Benz 28 czerwca tego samego roku.
Gottlieb Daimler urodził w Schorndorfie 17 marca 1834 roku. Po ukończeniu szkolenia rusznikarza i pracy we Francji uczęszczał do Szkoły Politechnicznej w Stuttgarcie w latach 1857-1859. Po zakończeniu różnych technicznych działań we Francji i Anglii, w 1862 rozpoczął pracę jako kreślarz w Geislingen. Pod koniec 1863 roku został mianowany inspektorem warsztatu w fabryce narzędzi w Reutlingen, gdzie poznał Wilhelma Maybacha w 1865 roku.
W latach 30. XX wieku Mercedes-Benz produkował model 770. Samochód ten był szczególnie popularny podczas niemieckiego okresu nazistowskiego. Adolf Hitler jeździł tymi samochodami za czasów swojego panowania — dodatkiem były kuloodporne szyby. Większość zachowanych modeli została sprzedana na aukcjach osobom prywatnym. Jeden z nich jest obecnie wystawiony w Muzeum Wojny w Ottawie w Ontario. Wiele pojazdów Papamobile było wyprodukowanych przez Mercedes-Benz. W 1944 roku 46 000 robotników przymusowych pracowało w fabrykach Daimler-Benz na rzecz nazistów. Firma wypłaciła później 12 milionów dolarów odszkodowań ich rodzinom. Mercedes-Benz wprowadził wiele innowacji w zakresie technologii i bezpieczeństwa, które z biegiem czasu zostały powszechnie wykorzystane w innych pojazdach. Mercedes-Benz to jedna z najbardziej znanych i szanowanych marek samochodowych na świecie.
1.2 Filie i porozumienia
Jako część koncernu Daimler AG, oddział Mercedes-Benz Cars zajmuje się produkcją samochodów Mercedes-Benz i Smart.
1.2.1 Mercedes-AMG
Mercedes-AMG stał się większościowym udziałowcem marki Mercedes-Benz w 1999 roku. Firma została zintegrowana z DaimlerChrysler w 1999 roku i dołączyła do koncernu Mercedes-Benz AMG 1 stycznia 1999 roku.
1.2.2 Mercedes-Maybach
Superluksusowa marka Daimlera, Maybach, znajdowała się w dziale samochodów Mercedes-Benz do 2013 roku — produkcja pojazdów marki została wstrzymana z powodu niskiej wielkości sprzedaży. Obecnie istnieje ona pod nazwą Mercedes-Maybach, a jej modele są superluksusowymi wersjami samochodów Mercedesa, takimi jak Mercedes-Maybach S600 z 2016 roku.
1.2.3 Chiny
Daimler współpracuje z BYD Auto w celu wyprodukowania i sprzedaży samochodu elektrycznego z akumulatorem o nazwie Denza w Chinach. W 2016 roku Daimler ogłosił plany sprzedaży całkowicie elektrycznych samochodów marki Mercedes-Benz w Chinach.
1.3 Produkcja
1.3.1 Fabryki
Oprócz rodzimych Niemiec pojazdy Mercedes-Benz są również produkowane/montowane w:
Państwo | Kontynent | Informacja |
Algieria | Afryka | Produkuje autobusy i ciężarówki we współpracy z SNVI (Actros, Zetros, Unimog, pojazdy klasy G, Sprinter). |
Argentyna | Ameryka Południowa | Produkuje autobusy, ciężarówki oraz furgonetki Vito i Sprinter. Jest to pierwsza fabryka marki, któa powstała poza Niemcami. Została zbudowana w 1951 roku. |
Australia | Australia | Od 1959 do 1965 roku odbywał się montaż różnych modeli w zakładzie Australian Motor Industries w Port Melbourne. |
Austria | Europa | Klasa G |
Bośnia i Hercegowina | Europa | |
Brazylia | Ameryka Południowa | Produkuje ciężarówki i autobusy. Założona w 1956 roku. Pojazdy klasy A (W168) były produkowane w latach 1999-2005, a klasy C do 2010 roku. |
Kanada | Ameryka Północna | Fabryka ogniw paliwowych w Burnaby w Kolumbii Brytyjskiej została otwarta w 2012 roku. |
Chiny | Azja | |
Kolumbia | Ameryka Południowa | Montaż autobusów w Soacha (2012) i Funza (2015) |
Egipt | Afryka | Poprzez Egyptian German Automotive Company (pojazdy klasy E, C i GLK) |
Finlandia | Europa | Valmet Automotive, nowa seria A (W176) jest produkowana w Uusikaupunki od końca 2013 roku; jest to pierwszy samochód osobowy marki, jaki kiedykolwiek zbudowano w tym kraju. |
Węgry | Europa | Zakład produkcyjny w Kecskemét; produkuje pojazdy klasy B i CLA. |
Indie | Azja | Bangalore (MBRDI), Pune (samochody osobowe), Daimler India Commercial Vehicles Pvt. Ltd. w Ćennaj (busy, ciężarówki oraz silniki). |
Indonezja | Azja/Australia | Produkcja pojazdów klasy E (E250 Avantgarde i E300AMG). |
Iran | Azja | |
Jordania | Azja | Fabryka autobusów Elba House w Ammanie. |
Malezja | Azja | Montaż pojazdów klasy C, E oraz S przez DRB-HICOM |
Meksyk | Ameryka Północna | Mercedes-Benz Mexico w pełni produkuje niektóre samochody Mercedes i Daimler z lokalnych części (ciężarówki, Axor, Atego, Mercedes Buses oraz pojazdy klasy C, E, M), produkuje inne modele w systemie montażu CKD (complete knock-down; pojazdy klasy CL, CLK, SL, SLK) oraz wybraną liczbę modeli w systemie montażu semi-knockdown, które wykorzystują zarówno importowane komponenty, jak i te produkowane lokalnie (Sprinter oraz pojazdy klasy S, CLS, R, GL). |
Nigeria | Afryka | Montaż autobusów, ciężarówek, silników elektrycznych i furgonetki Sprinter |
Rosja | Eurazja | Spółka z kapitałem mieszanym Mercedes-Benz Car Trucks Vostok w Naberezhnye Chelny (razem z marką Kamaz). Dostępny w samochodach ciężarowych Actros, Axor, wielofunkcyjny napęd na cztery koła średniej ciężarówki Unimog. Mercedes-Benz Sprinter Classic jest również produkowany w Rosji. |
Serbia | Europa | FAP produkuje ciężarówki Mercedes-Benz na mocy licencji. |
Afryka Południowa | Afryka | Zakład montażowy znajduje się we wschodnim Londynie, w prowincji Eastern Cape, gdzie budowane są wersje z kierownicą po prawej i lewej stronie samochodów klasy C. |
Korea Południowa | Azja | Mercedes-Benz Musso i MB100; modele Ssangyong Rexton wyprodukowane przez SsangYong Motor Company. |
Hiszpania | Europa | Fabryka w Vitoria-Gasteiz: Mercedes-Benz Vito, Viano i pojazdy klasy V. |
Tajwan | Azja | Montaż modelu Actros przez Shung Ye Group. |
Tailandia | Azja | Została ona nieoficjalnie uznana za największą fabrykę Mercedes-Benz pod względem liczby wyprodukowanych egzemplarzy pod jednym dachem. Fabryka jest obsługiwana przez wytwórce kontraktowego Thonburi Group. |
Turcja | Eurazja | Mercedes-Benz Türk A.Ş. |
United Kingdom | Europa | Samochód sportowy SLR został zbudowany w McLaren Technology Center w Woking. Brackley (Northamptonshire) jest siedzibą fabryki Mercedes Grand Prix, a Brixworth (Northamptonshire) to lokalizacja firmy inżynierii mechanicznej HighPerformanceEngines. |
Stany Zjednoczone | Ameryka Północna | Samochody Mercedes-Benz Sport Utility klasy G, Luxury Sport Utility klasy GL oraz pojazdy Mercedes-Benz klasy C zostały zbudowane w amerykańskim Mercedes-Benz. Międzynarodowy zakład produkcyjny w pobliżu Tuscaloosa, Alabama. Samochody ciężarowe (6 000 rocznie na początku lat osiemdziesiątych) były kiedyś montowane w Hampton, VA. |
Wietnam | Azja | Montaż modeli klasy E, C, S, GLK oraz Sprinter. Rozpoczęta w 1995 roku. |
1.3.2 Rankingi jakości pojazdów
Od samego początku marka Mercedes-Benz starała się dostarczać produkty wysokiej jakości i o dużej wytrzymałości. Niezależne źródła, badające popularność pojazdów pasażerskich, takie jak raporty J. D. Power, wykazały spadek reputacji w tych kryteriach pod koniec lat 90. i na początku XXI wieku. W połowie 2005 roku sytuacja marki uległa chwilowemu polepszeniu. W Initial Quality Study przeprowadzonym przez J. D. Power w pierwszym kwartale 2007 roku Mercedes wykazał już znaczną poprawę, wspinając się z 25. na 5. miejsce i zdobywając kilka nagród za swoje modele. W 2008 roku początkowa ocena jakości Mercedesa-Benz dała mu 4 miejsce w rankingu. Oprócz tego wyróżnienia marka otrzymała także nagrodę Platinum Plant Quality Award — otrzymał ją zakład montażowy Sindelfingen w Niemczech. Wyniki amerykańskich badań J. D. Power w 2011 roku dotyczące jakości początkowej i niezawodności pojazdów uplasowały pojazdy Mercedes-Benz powyżej średniej. W brytyjskim badaniu J. D. Power Survey z 2011 roku samochody Mercedesa również zostały ocenione powyżej średniej. W badaniu iSeeCars.com z 2014 roku dla Reuters stwierdzono, że Mercedes ma najniższy wskaźnik wycofań pojazdów.
1.4 Modele
1.4.1 Obecnie dostępne modele
1.4.1.1 Zwykłe samochody
Mercedes-Benz oferuje pełną gamę wyposażenia dla samochodów pasażerskich oraz lekkich i ciężkich pojazdów komercyjnych. Są one produkowane w wielu krajach na całym świecie. Marka samochodów miejskich „Smart” jest również produkowana przez Daimler AG.
- Klasa A- subkompaktowe luksusowe Hatchbacki i Sedany
- Klasa B- subkompaktowe luksusowe Minivany (MPV)
- Klasa C- samochody osobowe kompaktowe wystepujące w wariantach: Sedan, Kombi, Coupé i Kabriolet
- Klasa CLA– czterodrzwiowe luksusowe samochody subkompaktowe w wersji Coupé oraz Kombi
- Klasa CLS– czterodrzwiowe samochody w wariantach Coupé oraz Kombi klasy średniej
- Klasa E- samochody osobowe występujace w wariantach: Sedan, Kombi, Coupé i Kabriolet
- Klasa G– luksusowe SUV-y klasy średniej
- Klasa GLA– samochody subkompaktowe Sports Utility Vehicle (SUV)
- Klasa GLC– kompaktowe luksusowe SUV-y
- Klasa GLE- luksusowe SUV-y klasy średniej
- Klasa GLS– luksusowe SUV-y klasy pełnowymiarowej
- Klasa S– luksusowe samochody klasy pełnowymiarowej w wariantach: Sedan, Coupé i Cabriolet
- Klasa SL– samochody typu Grand Tourer
- Klasa SLC– samochody typu Roadster
- Klasa V– Minivany/Samochody dostawcze
- AMG GT – samochody sportowe
- Klasa X- luksusowe samochody typu Pick-up
1.4.1.2 Samochody dostawcze
Mercedes-Benz produkuje gamę samochodów dostawczych: Citan (wyprodukowana pod logo Mercedesa wersja Renault Kangoo), Vito i Sprinter.
1.4.1.3 Ciężarówki
Mercedes-Benz Trucks jest teraz częścią działu Daimler Trucks i obejmuje firmy, które podlegały fuzji DaimlerChrysler. Gottlieb Daimler sprzedał pierwszą na świecie ciężarówkę w 1886 roku. Pierwsza fabryka, która miała powstać poza Niemcami po II wojnie światowej, znajdowała się w Argentynie. Z początku budowano tam ciężarówki, z których wiele zostało przerobionych na autobusy, popularnie nazywanych Colectivo. Obecnie fabryka ta buduje autobusy, ciężarówki oraz modele Vito i Sprinter (samochody dostawcze).
1.4.1.4 Busy
Mercedes-Benz produkuje szeroką gamę autobusów i autokarów — głównie dla rynków Europejskich i Azjatyckich. Pierwszy model został wyprodukowany przez Karla Benza w 1895 roku.
1.4.2 Do ważnych pojazdów należą:
- 1928: samochód wyścigowy SSK
- 1930: model 770 („Großer Mercedes”); samochód używany przez wysokiej rangi nazistów
- 1934: model 500 K
- 1936: model 260 D; pierwszy na świecie samochód seryjny z silnikiem diesla
- 1936: model 170
- 1938: model W195; ustanowił rekord świata prędkości
- 1939: model 320A A; pojazd wojskowy
- 1951: model 300 (zwany „Adenauer Mercedes”)
- 1953: modele serii „Ponton”
- 1954: model 300SL („Gullwing”)
- 1956: model 190SL
- 1959: modele serii „Fintail”
- 1960: Kabriolet 220SE
- 1963: model 600 („Grand Mercedes”)
- 1963: model 230SL („Pagoda”)
- 1965: pojazdy klasy S
- 1966: model 300SEL 6.3
- 1968: model W114; „nowa generacja” samochodów kompaktowych
- 1969: model C111; pojazd eksperymentalny
- 1972: model W107 350SL
- 1974: 450SEL 6.9
- 1977: model W123; pierwszy Mercedes z nadwoziem typu Kombi
- 1978: model 300SD; pierwszy Mercedes z silnikiem turbo diesel
- 1979: model 500SEL oraz pojazdy klasy G
- 1983: model 190E 2.3–16
- 1989: modele 300SL i 500SL
- 1990: model 500E
- 1991: model 600SEL
- 1993: pojazdy klasy C
- 1995: model C43 AMG
- 1995: model SL73 AMG, 7.3 V12
- 1996: SLK
- 1997: pojazdy klasy A i M
- 2004: pojazdy SLR McLaren i klasy CLS
- 2007: BlueTec E320, GL320 Bluetec, ML320 Bluetec, R320 Bluetec
- 2010: model SLS AMG
- 2013: pojazdy klasy CLA
- 2016: model AMG GT
Limuzyny Mercedes-Benz 600 lub 600S Pullman Guard oferują opcję z blachą pancerną — były używane przez dyplomatów na całym świecie.
1.4.3 Nazewnictwo samochodów
Do 1994 roku Mercedes-Benz korzystał z alfanumerycznego systemu kategoryzacji swoich pojazdów, składającego się z sekwencji liczbowej w przybliżeniu równej pojemności silnika wyrażonej w litrach pomnożonej przez 100, po której następował układ alfabetycznych sufiksów, wskazujący na styl nadwozia i typ silnika.
- „C” oznacza styl nadwozia coupe lub kabriolet (na przykład modele CL i CLK, choć klasa C stanowi wyjątek, ponieważ dostępne w niej modele to również sedany lub kombi).
- „D” oznacza, że pojazd jest wyposażony w silnik diesla.
- „E” (dla „Einspritzung”) oznacza, że silnik pojazdu jest wyposażony we wtrysk paliwa. Oznaczenie to jest używane również w modelach elektrycznych oraz hybrydach typu plug-in.
- „G” był pierwotnie używane do oznaczenia pojazdów terenowych Geländewagen, ale obecnie jest stosowane ogólnie w samochodach Mercedes SUV (G, GLA, GLC, GLE i GLS).
- Litery „K” używano w latach trzydziestych, modele, które zostały nią oznaczone, posiadały silnik ze sprężarką doładowującą („Kompressor”). Wyjątkiem były modele typu SSK i CLK, gdzie K oznacza „Kurz” (krótki rozstaw osi) — chociaż modele SSK posiadały sprężarkę doładowującą.
- „L” odwołuje się do „Leicht” (lekki) dla modeli sportowych i „Lang” (długi rozstaw osi) dla modeli sedan.
- „R” odwołuje się do „Rennen” (wyścigi), jest to oznaczenie używane dla samochodów wyścigowych (na przykład 300SLR).
- „S” odwołuje się do Sonderklasse (klasa specjalna), jest to oznaczenie flagowych modeli marki, w tym Klasy S, SL oraz sportowych samochodów SLS i SLR McLaren.
- „T” oznacza styl nadwozia „Touring” lub Kombi.
Niektóre modele z lat 50. ubiegłego wieku posiadały również oznaczenia w postaci małych liter (b, c i d), które wskazywały na określony poziom wykończenia. W przypadku innych modeli numeryczna część oznaczenia nie odpowiada pojemności silnika. Dodano ją, aby pokazać położenie modelu w zakresie oferty niezależnie od pojemności silnika lub w matrycy cenowej. W przypadku tych pojazdów rzeczywista pojemność silnika (wyrażona w litrach) znajduje się w przyrostku oznaczenia modelu. Wyjątkiem była klasa 190 z numerycznym oznaczeniem „190”. Numer ten wraz z pojemnością silnika znajdował się po prawej stronie bagażnika (190E 2.3 dla 2,3-litrowego czterocylindrowego silnika benzynowego, 190D 2,5 dla 2,5-litrowego pięciocylindrowego silnika diesla i tak dalej). Niektóre starsze modele (takie jak SS i SSK) w ogóle nie miały numeru jako części nazwy.
W roku modelowym 1994 Mercedes-Benz zmienił system nazewnictwa. Modele zostały podzielone na „klasy” oznaczone układem złożonym z maksymalnie trzech liter i trzycyfrowego numeru (lub dwucyfrowego dla modeli AMG, z liczbą w przybliżeniu równą pojemności silnika wyrażonej w litrach pomnożonej przez 10), który nawiązuje do pojemności silnika — jak poprzednio. Warianty tego samego modelu, takie jak wersja Kombi lub pojazd z silnikiem diesla, nie są już oznaczane za pomocą dodatkowej litery. Supersamochody SLR i SLS nie posiadają oznaczenia numerycznego.
Obecnie wiele oznaczeń numerycznych nie odzwierciedla już rzeczywistej pojemności silnika, ale raczej relatywnej wydajności i pozycji marketingowej. Pomimo silnika o pojemności 2 litrów, jednostka napędowa w A45 AMG ma 355 koni mechanicznych — oznaczona została więc (wyższa od pojemności silnika) wydajność pojazdu. Kolejnym przykładem jest CGI E250, który ma wyższą wydajność niż CGI E200 ze względu na inne ustawienia silnika, mimo że oba modele mają 1,8-litrowe silniki. Z perspektywy marketingowej, E200 wydaje się bardziej „ekskluzywny” niż E180. Niedawno wydane modele AMG używają oznaczenia „63” (na cześć sześciocylindrowego silnika M100 o pojemności 6,3 litra), mimo że są wyposażone w silnik o pojemności 6,2 litra (M156), 5,5 litra (M157), a nawet 4,0 litrowy.
Niektóre modele noszą inne oznaczenia wskazujące na ich specjalne cechy:
- „4MATIC”- napęd na wszystkie koła.
- „BlueTEC”- silnik wysokoprężny z selektywną redukcją spalin układu katalitycznego.
- „BlueEFFICIENCY”- szczególne cechy oszczędności paliwa (wtrysk bezpośredni, system Start-Stop, modyfikacje aerodynamiczne itp.)
- „CGI” (Charged Gasoline Injection)- bezpośredni wtrysk benzyny.
- „CDI” (Common-rail Direct Injection)- silnik diesla typu common-rail.
- „Hybrid”- hybryda benzynowa lub wysokoprężna.
- „NGT”- silnik napędzany gazem ziemnym.
- „Kompressor”- silnik ze sprężarką mechaniczną.
- „Turbo”- turbodoładowany silnik, stosowany tylko w modelach klasy A, B, E i GLK.
- „AMG Line”- wskazuje na wnętrze lub silnik, w zależności od tego, który samochód został wyposażony w dodatki samochodów sportowych AMG.
Plakietki oznaczenia modelu mogą zostać usunięte na życzenie klienta.
1.4.4 Marka od 2015 roku
Racjonalizacja nazewnictwa, dla przyszłych modeli marki, została ogłoszona w listopadzie 2014 roku. Zmiany konsolidują wiele mylących nomenklatur i ich rozmieszczenie w modelach — np. klasa CL nazywa się teraz klasą S Coupé. Struktura nazewnictwa podzielona jest na cztery kategorie: core (rdzeń), off-road vehicle/SUV (samochód terenowy/SUV), 4-door coupé (czterodrzwiowe coupé’y), roadstery. Zmiany nie mają wpływu na AMG GT i klasę V. W październiku 2016 roku Mercedes zaprezentował klasę X; pickupa zbudowanego w oparciu o samochód Nissan Navara. Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu w 2016 roku firma ogłosiła serię EQ, rodzinę pojazdów elektrycznych zasilanych z baterii opartych na modularnej platformie. Seria ta ma do 2025 roku stanowić do 25% sprzedaży firmy na całym świecie.
Core | Off-Road Vehicles/SUV | 4-Door Coupé | Roadster |
A | GLA | CLA | |
B | |||
C | GLC | SLC | |
E | GLE | CLS | |
S | GLS | SL | |
(niedostępny) | G | (niedostępny) | (niedostępny) |
Ważne: seria CLA znajduje się pomiędzy modelami klasy A i B, natomiast CLS znajduje się pomiędzy modelami klasy E i S.
Mercedes-Benz ma również nowy schemat nazewnictwa systemów napędowych.
Poprzedni | Nowy | Przykład |
Natural Gas Drive | „c”- „sprężony gaz ziemny” | B 200 c |
BlueTec
CDI |
d- „silnik diesla” | E 350 d
GLA 200 d |
PLUG-IN HYBRID
Electric Drive |
„e”- „elektryczne” | S 500 e
B 250 e |
Fuel Cell | f- „ogniwo paliwowe” | B 200 f |
HYBRID
BlueTEC HYBRID |
h- „hybryda” | S 400 h
E 300 h |
4MATIC | 4MATIC | E 400 4MATIC |
Zmieniony A45 AMG na rok 2016 przeniósł oznaczenie modelu na prawą stronę, podczas gdy napis „AMG” znajduje się po lewej stronie. Ten trend rozpoczął się od Mercedes-Maybach — napis „MAYBACH” po lewej i oznaczenie modelu (S500/S600) po prawej.
1.4.5 Rekord środowiskowy
Mercedes-Benz opracował wiele samochodów koncepcyjnych z napędem alternatywnym — np. układy hybrydowo-elektryczne, w pełni elektryczne i z ogniw paliwowych. Na pokazie samochodowym we Frankfurcie w 2007 roku Mercedes-Benz zaprezentował siedem modeli hybrydowych, w tym koncepcyjny model F700, napędzany hybrydowo-elektrycznym układem napędowym z silnikiem DiesOtto. W 2009 roku Mercedes-Benz zaprezentował trzy koncepcje BlueZERO na North American International Auto Show. Każdy samochód ma inny układ napędowy — akumulatorowo-elektryczny, ogniwowy z ogniwami paliwowymi i hybrydę benzynowo-elektryczną. Tego samego roku Mercedes zaprezentował również koncepcję Vision S500 PHEV z 31-kilometrowym zasięgiem na (samym) napędzie elektrycznym i emisją CO2 wynoszącą 74 gramy/km w New European Driving Cycle.
Od 2002 roku Mercedes-Benz opracował pojazd z ogniwami paliwowymi F-Cell. Obecna wersja, oparta na klasie B, ma zasięg 400 km i jest dostępna do wynajęcia — jego seryjna produkcja ma się rozpocząć w 2014 roku. Mercedes zapowiedział także model E-Cell SLS AMG, w pełni elektryczną wersję sportowego samochodu SLS — jego dostawa ma ruszyć w 2013 roku. Mercedes-Benz S400 BlueHYBRID został wprowadzony na rynek w 2009 roku i jest pierwszą produkcyjną hybrydą samochodową na świecie, która korzysta z akumulatora litowo-jonowego. W połowie 2010 roku rozpoczęto produkcję całkowicie elektrycznych furgonetek Vito E-Cell. Mercedes planuje wyprodukować 100 pojazdów do końca 2010 roku, a kolejne 2 000 do końca 2011 roku.
W 2008 roku Mercedes-Benz ogłosił, że wyprodukuje flotę demonstracyjną małych samochodów elektrycznych w ciągu dwóch do trzech lat. Marki Mercedes-Benz i Smart przygotowują się do upowszechnienia pojazdów elektrycznych (ang. Electric Vehicles/EV) w Wielkiej Brytanii, rozpoczynając instalację punktów ładowania w sieciach swoich dealerów. Do tej pory 20 stacji ładujących Elektrobay, wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii przez firmę Elektromotive z Brighton, zostało zainstalowanych w siedmiu lokalizacjach w ramach projektu pilotażowego, a dalsza ekspansja inicjatywy planowana jest pod koniec roku 2010.
W Stanach Zjednoczonych firma Mercedes-Benz została ukarana rekordową grzywną w wysokości 30,66 miliona USD, ponieważ podjęła decyzję o niespełnieniu wymagań nałożonych przez CAFE (Corporate Average Fuel Economy) w 2009 roku. Niektóre samochody Mercedes-Benz, w tym S550 i wszystkie modele AMG sprzedawane w Stanach Zjednoczonych, zostały obciążone dodatkowym podatkiem od zużycia gazu. Jednak nowsze modele AMG wyposażone w silnik M157 nie będą już podlegały podatkowi od benzyny ze względu na większą oszczędność paliwa, a nowsze modele napędzane silnikami M276 i M278 będą zużywały jeszcze mniej paliwa. W 2008 roku Mercedes miał najgorszą średnią emisji CO2 ze wszystkich głównych producentów europejskich — zajął 14. pozycję na 14 producentów. Firma była również najgorszym producentem w latach 2007 i 2006 pod względem średniej emisji CO2, przy odpowiednio 181 g i 188 g CO2 na przebyty km.
W maju 2017 roku marka nawiązała współpracę z Vivint Solar, aby opracować baterię do przechowywania energii słonecznej.
W lutym 2018 roku ogłoszono, że filtry powietrza kabiny Mercedesa uzyskały certyfikaty Asthma and Allergy Friendly.
1.4.6 Rowery
Firma Mercedes-Benz Accessories GmbH wprowadziła na rynek trzy nowe rowery w 2005 roku, a gama dostępnych modeli rozrosła się o Foldingbike w 2007 roku. Inne modele rowerów marki to Mercedes-Benz Carbon Bike, Trekking Bike, Fitness Bike i Trailblazer Bike.
1.4.7 Samochody elektryczne
Mercedes otworzy swoją szóstą fabrykę akumulatorów w 2018 roku, dzięki czemu będzie mógł konkurować z Teslą. Sześć fabryk ma powstać na 3 kontynentach.
Marka planuje także wprowadzić na rynek serię elektrycznych samochodów EQ — SUV należący do serii EQ ma być gotowy do produkcji w 2019 roku.
2022 będzie rokiem, w którym firma ma zainwestować 11 miliardów dolarów w produkcję w pełni elektrycznej lub hybrydowej wersji każdego z dostępnych modeli Mecedes-Benz na rynku.
Opowiadając o szczegółach projektu, Markus Schäfer powiedział:
„Nasze pojazdy elektryczne będą budowane w sześciu fabrykach na trzech kontynentach. Zajmujemy się każdym segmentem rynku: od smarta fortwo po dużego SUV-a. Akumulator jest kluczowym elementem e-mobilności. Jako że są one sercem naszych elektrycznych pojazdów, kładziemy duży nacisk na budowanie ich w naszych fabrykach. Dzięki globalnej sieci akumulatorów naszej marki znaleźliśmy się w doskonałej pozycji: jesteśmy blisko naszych zakładów samochodowych, dzięki czemu możemy zapewnić optymalną podaż produkcji. W przypadku krótkoterminowego dużego popytu w innej części świata nasze fabryki akumulatorów są również dobrze przygotowane do eksportu. Elektryczna inicjatywa Mercedes-Benz Cars rozwija się więc bardzo dobrze. Nasza globalna sieć produkcyjna jest gotowa na e-mobilność. Stawiamy na zelektryzowaną przyszłość.”
1.5 Sport motorowy
Dwie firmy, które połączyły się, by stworzyć markę Mercedes-Benz w 1926 roku, odnosiły już sukcesy w sporcie wyścigów samochodowych jeszcze przed fuzją. Jeden z pojazdów Benz rywalizował w pierwszym wyścigu motocyklowym na świecie, w 1894 Paris-Rouen, gdzie Émile Roger ukończył wyścig na 14. miejscu w ciągu 10 godzin i 1 minuty. W swojej długiej historii firma była zaangażowana w szereg sportów motorowych, w tym wyścigi i rajdy samochodowe. Mercedes-Benz wycofywał się kilkukrotnie na dłuższy okres całkowicie ze sportów motorowych — szczególnie pod koniec lat 30. ubiegłego wieku i po katastrofie w wyścigu Le Mans w 1955 roku, gdzie Mercedes-Benz 300 SLR staranował inny samochód (Austin-Healey), wbił się w trybuny i zabił ponad 80 widzów. Stirling Moss i jego pilot rajdowy Denis Jenkinson przeszli do historii, wygrywając wyścig drogowy Mille Miglia w 1955 roku we Włoszech podczas rekordowej jazdy ze średnią prędkością prawie 98 mil na godzinę w samochodzie Mercedes-Benz 300 SLR.
Mimo że w ciągu następnych lat marka brała udział w nielicznych wyścigach, dopiero w 1987 roku Mercedes-Benz powrócił do rywalizacji na linii frontu, biorąc udział w Le Mans, Deutsche Tourenwagen Meisterschaft(DTM) i Formule 1 z Sauberem. W latach 90. firma Mercedes-Benz kupiła brytyjskiego producenta silników Ilmor (obecnie Mercedes-Benz High Performance Engines) i IndyCars zgodnie z zasadami USAC/CART, ostatecznie wygrywając Indianapolis 500 i CART IndyCar World Series Championship w 1994 roku — kierowcą był Al unser, Jr. Marka powróciła wtedy również do wyścigów GT — był to również czas powrotu modelu CLK GTR. Oba te wydarzenia sprawiły, że firma zdominowała klasę GT1 FIA.
Mercedes-Benz jest obecnie aktywny w czterech kategoriach sportów motorowych: Formuła 3, DTM, Formuła 1 i GT3.
1.5.1 Formuła 1
Mercedes-Benz wziął udział w mistrzostwach świata w 1954 i 1955 roku, ale pomimo sukcesów i dwóch tytułach mistrzowskich Juana-Manuela Fangio, firma zrezygnowała z uczestnictwa po zaledwie dwóch sezonach. Fangio jest przez wielu uważany za najlepszego kierowcę F1 w historii.
Mercedes-Benz powrócił jako dostawca silników w latach 90. i częściowy właściciel drużyny McLarena przez kilka lat, do którego dostarczał silniki zaprojektowane przez Ilmor od 1995 roku. Współpraca ta przynosiła sukcesy, w tym mistrzostwo kierowców Miki Häkkinena w 1998 i 1999 roku, Lewisa Hamiltona w 2008 roku, a także mistrzostwo konstruktorów w 1998 roku. Współpraca z McLarenem została rozszerzona na produkcję samochodów drogowych, takich jak Mercedes-Benz SLR McLaren.
W 2007 roku McLaren-Mercedes został ukarany grzywną w wysokości 100 milionów USD za kradzież poufnych danych technicznych Ferrari.
W 2009 roku nowo utworzony zespół Formuły 1 (Brawn GP) wykorzystał silniki Mercedesa i wygrał mistrzostwa konstruktorów, a Jenson Button został mistrzem kierowców F1. Pod koniec sezonu Mercedes-Benz sprzedał swoje 40% udziałów w McLarenie McLaren Group i kupił 70% zespołu Brawn GP wspólnie z konsorcjum inwestycyjnym z Abu Zabi. Drużyna Brawn GP została przemianowana na Mercedes GP na sezon 2010 i od tego czasu pracuje dla Mercedes-Benz. Od 2017 roku firma dostarcza silniki dla Williams Martini Racing i Sahara Force India F1 Team.
W 2014 roku Mercedes zdobył pierwszy tytuł F1 konstruktorów z kierowcami Lewisem Hamiltonem i Nico Rosbergiem — przegrywając jedynie 3 wyścigi. Mercedes powtórzył swoją dominację w 2015 roku w podobny sposób, tracąc ponownie tylko 3 wyścigi z 19. Sytuacja powtórzyła się w 2016 roku, a firma przegrała tylko 2 z 21 wyścigów. W 2017 roku Mercedes zdobył czwarty tytuł. Podczas tych czterech latach dominacji Lewis Hamilton wygrał mistrzostwa kierowców F1 w 2014, 2015 i 2017 roku, a Nico Rosberg w 2016. [Potrzebne źródło]
1.6 Historia logo
W czerwcu 1909 roku Firma Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) zarejestrowała zarówno gwiazdy trójramienne, jak i czteroramienne jako znaki towarowe — użyto tylko gwiazdy trójramiennej. Dla DMG gwiazda symbolizowała dążenie Gottlieba Daimlera do uniwersalnej motoryzacji: na lądzie, w wodzie i w powietrzu.
1.7 Znani pracownicy firmy
- Paul Bracq- główny projektant samochodów w XX wieku
- Béla Barényi- pionier bezpieczeństwa samochodów (sztywna powłoka bezpieczeństwa pasażerów), dołączył do Daimler-Benz w 1937 roku
- Wilhelm Maybach- pionier motoryzacyjny, spotkał Gottlieba Daimlera po raz pierwszy w 1865 roku
- Ferdinand Porsche- założyciel Porsche, dołączył do Mercedesa w 1923 roku i opracował „Kompressor”
- Bruno Sacco- dołączył do Daimler-Benz jako projektant w 1958 roku Był szefem projektów w 1975 roku, przeszedł na emeryturę w 1999 roku
- Rudolf Uhlenhaut- dołączył do Daimler-Benz w 1931 roku, jego projekty obejmowały pojazdy Silver Arrows, 300 SL i 300SLR
- Adolf Eichmann- były zbrodniarz nazistowski; pracował w fabryce w Argentynie po II wojnie światowej
- Rudolf Caracciola- jeden z największych kierowców GP w historii; prowadził MB Silver Arrows
- Josef Ganz- konsultant techniczny i „ojciec chrzestny” modelu Mercedes-Benz W136, z rewolucyjnym niezależnym zawieszeniem i układem osi typu Swing
- Juan Manuel Fangio- pięciokrotny mistrz świata Formuły 1, honorowy prezydent Mercedes-Benz Argentyna od 1987 roku aż do śmierci (1995)
- Michael Schumacher- siedmiokrotny mistrz świata Formuły 1, prowadził samochody Mercedesa podczas World Endurance Championship w latach 80. XX wieku, a następnie reprezentował markę w wyścigach Formuły 1 od 2010 do 2012 roku
- Lewis Hamilton- czterokrotny mistrz świata Formuły 1, obecny kierowca w zespole Formuły 1 od 2013 roku, posiadacz rekordów większości pole position w F1 od Grand Prix Włoch w 2017 roku. Pomimo tego, że został oficjalnym kierowcą Mercedesa w 2013 roku, Hamilton od początku swojej kariery w 2007 roku startował w samochodach wyposażonych w silniki tej firmy, a z samą marką jest związany od 13 roku życia.
- Nico Rosberg- Mistrz Świata Formuły 1 z 2016 roku; jeździł dla Mercedesa w zespole Formuły 1 od 2010 do 2016 roku. Rosberg wygrał wszystkie swoje wyścigi; zdobył wszystkie pole position w Mercedesach; jest obecnie ambasadorem marki.
1.8 Innowacje
W ciągu wielu lat produkowania samochodów Mercedes-Benz firma wprowadziła liczne innowacje technologiczne, w tym:
- Silnik o spalaniu wewnętrznym został opracowany samodzielnie przez Benz i Daimler & Maybach w 1886 roku.
- Daimler wynalazł chłodnicę w kształcie plastra miodu, która jest nadal używana we wszystkich pojazdach chłodzonych wodą.
- Daimler wynalazł gaźnik pływakowy, którego używano aż do wynalezienia wtrysku paliwa.
- „Opuszczane podwozie”- samochód pierwotnie oznaczony jako „Mercedes” Daimlera był także pierwszym samochodem o nowoczesnej konfiguracji: wózek był obniżony i ustawiony między przednimi a tylnymi kołami, silnik znajdował się z przodu, a cały pojazd posiadał napęd na tylne koła. Wszystkie wcześniejsze samochody były „powozami bez konia”, miały wysoko położone centrum grawitacji i różne konfiguracje silnika/układu napędowego.
- Pierwszy drogowy samochód pasażerski z hamulcami na wszystkich czterech kołach (1924).
- W 1936 roku Mercedes-Benz 260 D był pierwszym samochodem osobowym napędzanym silnikiem wysokoprężnym.
- Mercedes-Benz jako pierwszy zaoferował bezpośredni wtrysk paliwa w modelu Mercedes-Benz 300SL Gullwing.
- Konstrukcja „klatki bezpieczeństwa” z przednimi i tylnymi strefami zgniotu została opracowana przez Mercedes-Benz w 1951 roku. Wiele osób uważa to za najważniejszą innowację w konstrukcji samochodów z punktu widzenia bezpieczeństwa.
- W 1959 roku Mercedes-Benz opatentował urządzenie, które zapobiega obracaniu się kierownicy poprzez interwencję przy silniku, skrzyni biegów lub hamulcach. W 1987 roku Mercedes-Benz zastosował swój patent, wprowadzając system kontroli trakcji, który działał zarówno przy hamowaniu, jak i przyspieszaniu.
- Układ hamulcowy Anti-Lock (ABS) trafił po raz pierwszy do oferty Mercedesa w modelu W116 450SEL 6.9. System ten stał się standardem w początkowej produkcji W126 klasy S w 1979 roku, sprzedawano go na większości rynków już w 1980 roku.
- Poduszki powietrzne zostały po raz pierwszy wprowadzone na rynek europejski, począwszy od roku modelowego 1981 klasy S.
- Mercedes-Benz jako pierwszy wprowadził napinacze do pasów bezpieczeństwa w klasie S z 1981 roku. W razie zderzenia napinacz natychmiast ściąga pas, usuwając wszelkie luzy, co zabezpiecza pasażera przed szarpnięciem do przodu.
- We wrześniu 2003 roku Mercedes-Benz wprowadził pierwszą na świecie siedmiobiegową automatyczną skrzynię biegów o nazwie „7G-Tronic”.
- Electronic Stability Program (ESP) to wspomaganie hamulców i wiele innych rodzajów wyposażenia mającego na celu zapewnienie bezpieczeństwa; urządzenia te zostały opracowane, przetestowane i wdrożone w samochodach osobowych (po raz pierwszy) przez Mercedes-Benz. Mercedes-Benz nie robił dużego zamieszania z powodu swoich innowacji, a nawet licencjonował je jako dostępne do użytku dla konkurencji — a wszystko to w imię poprawy bezpieczeństwa samochodów i pasażerów. W rezultacie strefy zgniotu i hamulce ABS są obecnie standardem we wszystkich nowoczesnych pojazdach.
- E320 CDI (W211) z turbosprężarką o zmiennej geometrii (VGT), z 3,0-litrowym silnikiem V6 diesla typu common rail (o mocy 224 KM lub 167 kW), ustanowił trzy światowe rekordy wytrzymałości. Pokonał 100 000 mil (160 000 km) w rekordowym czasie ze średnią prędkością 224,823 km/h (139,70 mph). Trzy identyczne samochody wykonały test wytrzymałościowy; jeden ustanowił wyżej wymieniony rekord, a pozostałe dwa samochody ustanowiły rekordy świata na czas potrzebny do przebycia kolejno 100 000 kilometrów (62 137 mil) i 80 000 kilometrów (50 000 mil). Po ukończeniu startu przez wszystkie trzy samochody pokonana przez nie łączna długość trasy wynosiła 480 000 km (300 000 mil; wszystkie rekordy zostały zatwierdzone przez FIA).
- Mercedes-Benz był pionierem systemu Pre-Safe, który wykrywa zbliżającą się stłuczkę — przygotował system bezpieczeństwa samochodu zapewniający optymalną reakcję pojazdu. System ten oblicza również optymalną siłę hamowania wymaganą do uniknięcia wypadku w sytuacjach awaryjnych i uwalnia ją, gdy kierowca naciska pedał hamulca. System ten zaciąga pasy bezpieczeństwa, zamyka wszystkie okna (łącznie z dachowym) oraz ustawia siedzenia użytkowników pojazdu w optymalnej pozycji.
- Silnik M133 (zainstalowany w Mercedes-Benz A45 AMG), o mocy 181 KM na litr, jest najbardziej wydajną czterocylindrową jednostką napędową z turbodoładowaniem (od czerwca 2013 roku) — jest to również jeden z najsilniejszych silników w pojazdach pasażerskich.
Pół wieku innowacji w zakresie bezpieczeństwa pojazdów pomogło wygrać marce Safety Award w 2007 roku przyznawaną przez magazyn What Car?
1.8.1 Samochody autonomiczne
W latach 80. XX wieku Mercedes zbudował pierwszy na świecie samochód autonomiczny wraz z zespołem profesora Ernsta Dickmannsa z Uniwersytetu Bundeswehry w Monachium. Firma, częściowo zachęcona sukcesem Dickmannsa, w 1987 roku w ramach programu EUREKA Unii Europejskiej zainicjowała projekt Prometheus dotyczący autonomicznych pojazdów — kosztował on blisko 800 milionów euro. W 1995 roku przerobiony autonomiczny Mercedes klasy S Dickmannsa odbył długą podróż z Monachium w Bawarii do Kopenhagi w Danii i z powrotem. Na autostradach robot osiągał prędkości przekraczające 175 km/h (109 mph; dopuszczalne w niektórych rejonach niemieckiej autostrady).
W październiku 2015 roku firma wprowadziła model Vision Tokyo, autonomiczny elektryczny van z pięcioma siedzeniami, z napędem hybrydowym (połączenie napędu wodorowego i ogniw paliwowych). Bardzo elegancki van jest reklamowany jako „strefa odpoczynku w środku chaosu korków wielkiego miasta”.
1.9 Tunerzy samochodowi
Kilka firm stało się tunerami samochodowymi (lub modyfikatorami) dla Mercedes Benz, w celu zwiększenia wydajności i/lub luksusu dla danego modelu. AMG jest wewnętrznym działem tuningowym firmy Mercedes-Benz, specjalizującym się w produkcji wersji o wysokiej wydajności większości samochodów marki. Silniki AMG są ręcznie budowane, a każda gotowa jednostka napędowa otrzymuje znacznik z podpisem inżyniera, który go zbudował. AMG jest w całości własnością Mercedes-Benz od 1999 roku. Model SLS AMG 2009, odrodzony 300SL Gullwing, jest pierwszym samochodem całkowicie opracowanym przez AMG.
Firma współpracuje z wieloma niezależnymi tunerami, w tym Brabus, Carlsson, Kleemann i Renntech.
1.10 Sponsoring
W piłce nożnej Mercedes-Benz sponsoruje reprezentację narodową Niemiec. Mercedes-Benz jest sponsorem klubu Bundesligi VfB Stuttgart i posiada prawa pozwalające firmie nazwać ich stadion „Mercedes-Benz Arena”. Marka ma również prawa do nazwy Mercedes-Benz Superdome, stadionu do footballu amerykańskiego w Nowym Orleanie, w stanie Luizjana (Stanach Zjednoczonych). W dniu 24 sierpnia 2015 roku Mercedes-Benz został ogłoszony sponsorem z prawem do nazewnictwa nowego domu drużyny Atlanta Falcons, stadionu Mercedes-Benz Stadium (siedziba główna Mercedes-Benz znajduje się w Greater Atlanta), który został otwarty w sierpniu 2017 r.