Biały dym z wydechu: główne przyczyny i naprawa
20 lutego 2019Maserati Ghibli 2019 GranSport 430 test PL Pertyn Ględzi
20 lutego 2019Czasem, zupełnie bez powodu, twój samochód może nie chcieć zapalić. Jego naprawa może być tak prosta, jak podłączenie przewodu i wymiana bezpiecznika lub tak skomplikowana, jak zastąpienie głównych elementów silnika nowymi. Ten artykuł może pomóc ci w zlokalizowaniu usterki. Przyjrzymy się indywidualnym problemom, które mogły zaistnieć, i sposobom ich wykrycia.
Sprawdź akumulator i rozrusznik
Jeśli akumulator nie ma wystarczającego napięcia i mocy rozruchowej, samochód po prostu nie zapali. Odpowiednie napięcie wynosi 12,6 wolta dla normalnej baterii samochodowej. Możesz przetestować napięcie za pomocą prostego multimetru dostępnego w większości sklepów z narzędziami. Większość sklepów sprzedających akumulatory może go przetestować za ciebie, da ci to pewność, że akumulator ma wystarczająco dużo mocy do uruchomienia silnika. Poproś, aby ktoś przywiązał kable zasilające do akumulatora, jeśli wydaje ci się, że silnik uruchamia się wolniej niż zazwyczaj. Sprawdź stan połączenia kabli akumulatora. Skorodowane lub poluzowane połączenia na zaciskach akumulatora uniemożliwią rozrusznikowi uzyskanie wystarczającego natężenia prądu, aby uruchomić silnik.
Sprawdź, czy problem dotyczy rozrusznika. Jeśli akumulator wydaje się naładowany, a rozrusznik nadal nie obraca silnika lub nie obraca go wystarczająco szybko, aby go uruchomić, to problem może tkwić w samym rozruszniku. Zmiana rozrusznika nie jest zbyt skomplikowana, ale jeśli zdecydujesz się na samodzielne jej przeprowadzenie, to powinieneś znaleźć kogoś, kto zrobił to wcześniej i mógłby ci pomóc. Możesz również kupić specjalną instrukcję, która zawiera opis i zdjęcia czynności, które należy przy takiej wymianie wykonać. Niektóre samochody, takie jak Ford, mają rozruchowy przekaźnik elektromagnetyczny zamontowany na błotniku, przy pomocy którego można sprawdzić, czy napięcie przechodzi do rozrusznika — jeśli nie, czasami możesz obejść elektromagnes i uruchomić samochód. Jeśli silnik samochodu uruchamia się, ale nie podejmuje pracy wystarczająco szybko lub w ogóle, sprawdź dopływ paliwa do silnika.
Sprawdź układ paliwowy
Upewnij się, że w baku znajduje się paliwo. Miejmy nadzieję, że twój wskaźnik paliwa działa — niektóre wskaźniki tracą kalibrację i pokazują paliwo w baku, nawet kiedy zbiornik jest suchy. Nie można otworzyć układu wtrysku paliwa w poszukiwaniu paliwa, ale w starszych samochodach można wyjąć filtr powietrza z obudowy odpowietrznika, zdejmując nakrętkę motylkową lub inny element mocujący i podnosząc pokrywę. Gdy wciskasz pedał gazu, powinieneś zaobserwować wtrysk benzyny w korpusie przepustnicy gaźnika. Wiele silników benzynowych z wtryskiem paliwa posiada port testowy na przewodzie paliwowym. Ponieważ ciśnienie paliwa w niektórych pojazdach może wynosić nawet 70 PSI, użycie wskaźnika testowego jest najbezpieczniejszym sposobem upewnienia się, że w układzie znajduje się wystarczająca ilość paliwa do rozpoczęcia pracy silnika. Niektóre samochody mają elektryczne pompy paliwowe umieszczone w zbiorniku gazu. Poproś kogoś, by stanął przy korku wlewu i podczas włączania zapłonu nasłuchiwał dziwnych dźwięków. Osoba ta powinna usłyszeć uruchomiony na kilka sekund cykl pomp, a następnie kliknięcie, gdy ciśnienie w systemie osiągnie wymagany poziom. W ten sposób dowiesz się, czy pompa paliwa działa, pamiętaj jednak, że jej wymiana jest skomplikowanym i niebezpiecznym zadaniem. Sprawdź filtr paliwa i upewnij się, że nie jest zatkany. Filtry paliwa mogą z upływem czasu się zatkać i ostatecznie nie dopuścić do przepompowania wystarczającej do uruchomienia silnika ilości paliwa. Wymiana filtrów paliwa jest znacznie łatwiejsza i tańsza niż wymiana pompy paliwa.
Sprawdź system zapłonowy
Odłącz od świecy zapłonowej jej przewód i użyj izolowanego śrubokrętu w celu uziemienia metalowej złączki wewnątrz klapy świecy zapłonowej do silnika, a następnie niech ktoś uruchomi silnik — uważnie wypatruj iskry! Metalowy trzonek śrubokrętu powinien znajdować się około 1/8 cala od czystej metalowej powierzchni na silniku — bardzo ważne jest, by nie dotykać żadnych nieizolowanych części narzędzia podczas testowania wtyczki. Jeśli iskra się nie pojawi, to oznacza to problem z obwodem zapłonu, a w zależności od rocznika pojazdu, być może będzie trzeba wymienić jedną z części pomiędzy przewodem cewki a procesorem zapłonowym — lub sam komputer. Szukaj uszkodzonych lub luźnych elementów zapłonu. W nowszych pojazdach trudno byłoby szczegółowo opisać wszystkie części układu zapłonowego, ale ogólnie rzecz biorąc, znajdują się w nim cewka (lub pojedyncze cewki dla każdego cylindra silnika), przewody świec zapłonowych i świece zapłonowe. W niektórych modelach samochodów znajdziemy palec rozdzielacza, kondensator oraz wiele innych części, które mogą się zepsuć.
Możesz sprawdzić kilka dodatkowych rzeczy. Sprawdź przewody, węże i inne elementy pod maską. Często problemem, który jest tani i nieskomplikowany w naprawie, okazuje się jeden odłączony lub popękany przewód próżniowy/paliwowy. Sprawdź instrukcję obsługi bezpieczników, przekaźników i wyłączników automatycznych związanych z systemem paliwowym lub zapłonem. Powinieneś być w stanie je zlokalizować i upewnić się, że nie są niedopięte lub przepalone. W bloku przekaźników można wymieniać przekaźniki o tych samych wymiarach z innego komponentu, takiego jak np. dmuchawa klimatyzacji, w celu przetestowania przekaźnika zapłonu. Nasłuchuj odgłosów wydobywających się z silnika podczas jego uruchamiania. Jeśli usłyszysz dźwięk stukania, strzał z rury wydechowej lub przerwę w zapłonie, możesz mieć zalany gaźnik lub poważne problemy z silnikiem — takie jak zepsuty pasek rozrządu lub zablokowane/uszkodzone zawory. Niemożliwym jest opisanie w tym artykule wszystkich powodów, przez które samochód może nie zapalić. Jedynie znalezienie odpowiedniej książki o samodzielnej naprawie samochodów w sklepie lub bibliotece może ci pomóc w przypadku specyficznych problemów. Jeśli twój samochód nie rozpoczyna pracy po próbie zapłonu, może wyświetlić „kod” lub informacje przechowywane na komputerze, do których uzyskać dostęp może technik, co pomoże w zlokalizowaniu problemu. Może to być lampka kontrolna silnika lub inny wskaźnik. Jeśli instrukcja obsługi nie zawiera listy bezpieczników lub przekaźników pompy paliwowej, to oznacza to, że twój samochód ma mechaniczną pompę. Możesz to przetestować, usuwając przewód paliwowy, uruchamiając silnik i sprawdzając, czy benzyna wycieka — jest to jednak bardzo niebezpieczne! Najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić, to comiesięczna wizyta u mechanika, dzięki której każdy problem zostanie bardzo szybko wykryty.
Należy uważać na odsłonięte przewody świec zapłonowych, ponieważ zawierają one prąd o wysokim napięciu, który jest niebezpieczny! Nie należy usuwać żadnych przewodów ani innych części elektrycznych bez odłączenia ujemnego (-) bieguna baterii. Podczas przeprowadzania testu iskry lub robienia czegokolwiek innego, co wymaga uruchomienia silnika, patrząc pod maskę silnika, należy uważać na łopatki wentylatora, pasy i inne ruchome części. Nigdy nie uruchamiaj silnika przy zdjętej pokrywie odpowietrzającej. Paliwo w korpusie przepustnicy może się zapalić! Nie usuwaj przewodów paliwowych, chyba że wiesz, jak spuścić z nich ciśnienie — układy wtryskowe są pod ciśnieniem i wydmuchują benzynę w momencie ich odłączenia.