Jedź bezpiecznie odc. 721 (Błędni kierowcy w błędnej organizacji ruchu)
18 listopada 2018Czy Twój samochód zda egzamin na łosia?
18 listopada 2018Radzenie sobie z martwą baterią w samochodzie hybrydowym jest nieco bardziej skomplikowane niż radzenie sobie z martwą baterią w zwykłym samochodzie benzynowym, ale prawdopodobnie nie jest tak źle, jak mogłoby się wydawać. Dlaczego? Cóż, nie wszystkie systemy hybrydowe są sobie równe. Ponieważ układy napędowe z napędem hybrydowym nie są ustandaryzowane w przemyśle samochodowym, istnieje wiele różnic między różnymi markami, a nawet w obrębie tej samej marki w porównaniu do noworocznych modeli.
Wiele samochodów hybrydowych ma więcej niż jedną baterię i mogą nie znajdować się tam, gdzie się ich spodziewasz. Niektóre samochody hybrydowe potrzebują wybrania się do dealera, jeśli bateria umrze.
Co to jest Jump Start? Jump Start, zwane także „boost”, jest metodą uruchamiania pojazdu z rozładowanym akumulatorem. Tymczasowe połączenie jest nawiązane z akumulatorem innego pojazdu lub z jakimś innym zewnętrznym źródłem zasilania. Zewnętrzne źródło energii elektrycznej ładuje akumulator pojazdu niepełnosprawnego i zapewnia trochę mocy potrzebnej do uruchomienia silnika. Po uruchomieniu pojazdu jego normalny system ładowania zostanie naładowany, aby można było usunąć źródło pomocnicze. Jeśli układ ładowania pojazdu działa, normalne działanie pojazdu przywróci ładowanie akumulatora. Często mówi się na to po prostu uruchamianie samochodu za pomocą kabli rozruchowych.
Pamiętaj sprawdź instrukcje czy jest możliwy w twoim samochodzie Jump Start. Jeżeli jest to opisane w instrukcji to wykonaj dokładnie kroki pokazane w instrukcji. Jeżeli nie ma takiej informacji skontaktuj się z dealerem samochodu czy możliwy jest rozruch samochodu za pomocą Jump Start.
Niektóre nowe modele hybrydowe można uruchamiać za pomocą Jump Start. Jump start może być niebezpieczny w każdym samochodzie, jeśli nie wiesz, co robisz. Hybrydy dodają dodatkowego niepokoju w tyn zabiegu. Ogólnie rzecz biorąc, pojazdy hybrydowe można uruchamiać tak, jak zwykły samochód z konwencjonalnym silnikiem. Nie wszystkie tradycyjne samochody są oczywiście takie same, ale wszystkie układy napędowe działają prawie tak samo, co ułatwia naukę, jak uruchomić samochód. Jednak nietypowy układ wielu układów napędowych hybryd może na początku powodować pewne zamieszanie.
Większość modeli hybrydowych ma dwie odrębne baterie: główną baterię wysokonapięciową w układzie napędowym, która przejmuje pracę wtedy, gdy samochód nie korzysta z silnika benzynowego lub pracuje w połączeniu z silnikiem benzynowym dla lepszej wydajności, oraz mniejszą 12-woltową baterią zadanie przede wszystkim z uruchomieniem pojazdu, który może znajdować się pod maską, ale często znajduje się w bagażniku. Obecność akumulatora wysokowoltowego hybrydy jest najprawdopodobniej powodem, dla którego niektórzy uważają, że jest to niebezpieczne lub niemożliwy do uruchomienia hybrydy, ale baterie te powinny być łatwe do odróżnienia od mniejszej, bardziej konwencjonalnej baterii 12-woltowej używanej do rozruchu samochódu (a tym samym do zrobienia Jump Start). Akumulator hybrydowy powinien być uszczelniony, aby zapobiec porażeniom elektrycznym spowodowanym przez przypadkowy kontakt i powinien być oznaczony etykietami ostrzegawczymi. Zachowaj szczególną ostrożność upewniając się, że pracujesz z odpowiednią baterią.
Obie te baterie mogą być wyładowane, a jeśli masz problemy z baterią, musisz najpierw określić, która bateria jest źródłem twoich problemów. Jeśli twój samochód się nie uruchamia, a rozruch za pomocą Jump Start nie zadziała, potrzebujesz mechanika, aby spojrzeć na główną baterię hybrydową.
Wiele modeli hybrydowych Toyoty, takich jak Prius, posiada terminal do uruchamiania Jump Start pod maską, którego należy używać zamiast bezpośredniego podłączenia do akumulatora 12-woltowego. Po zlokalizowaniu tego terminalu, kroki, aby przejść do startu hybrydy są prawie takie same, jak Jump Start każdego innego samochodu.
Przed założeniem, że potrzebujesz Jump Startu, upewnij się, że w rzeczywistości problemem jest brak benzyny. Niektóre pojazdy hybrydowe, takie jak przestarzałe hybrydy Chevroleta Silverado i Nissana Altima, wyłączają się, gdy zbiornik na benzynę jest pusty, nawet jeśli akumulator jest w pełni naładowany. Inne, takie jak te z Toyoty i Lexusa, mogą poruszać się na niewielkiej odległości (jak kilka kilometrów), o ile główna bateria była ładowana.
Nawiasem mówiąc, jeśli musisz użyć samochodu hybrydowego, aby uruchomić inny samochód, potrzebna jest mniejsza bateria 12-woltowa. W wielu hybrydach, takich jak Toyota Prius, znajduje się on w bagażniku zamiast pod maską, a terminale powinny być oznaczone znakami plus (+) i minus (-), jak bateria zwykłego samochodu. Jeśli nie znajdziesz baterii w bagażniku lub nie widzisz oznaczonych terminali do rozpoczęcia skoku, zapoznaj się z instrukcją obsługi.
Do tej pory uważaliśmy, że „większość” zwykłych samochodów ma baterię 12-woltową odpowiedzialną za rozpoczęcie startu. To dlatego, że do 2017 roku każdy nowoczesny samochód miał taką baterię. Hyundai Ioniq był pierwszym nowoczesnym samochodem produkcyjnym, który przełamał ten trend, a następnie mechanicznie pokrewnym Kia Niro. Zamiast akumulatora 12-woltowego Hyundai zdecydował się na akumulator litowo-jonowy, który znajduje się obok głównej baterii hybrydowej. Jeśli bateria rozrusznika umrze, przełącznik w samochodzie, oznaczony jako „12V Batt Reset”, pobiera prąd z głównej baterii hybrydowej, aby przeskoczyć akumulator rozruchowy. Innymi słowy, Ioniq i Niro są zdolne do samodzielnego Jump Startu, ale nie można ich tradycyjnie uruchomić za pomocą Jump Startu, ani też nie można ich użyć do uruchomienia innego samochodu. Poza wygodą, litowo-jonowy akumulator rozruchowy jest o 26 funtów (prawie 12 kilogramów) lżejszy niż zwykła 12-woltowa bateria rozruchowa, co pomaga zwiększyć wydajność tych pojazdów.
Jeśli posiadasz samochód hybrydowy, najlepiej jest zapoznać się z opcjami uruchamiania i procedurami dla swojej marki i modelu, zanim faktycznie ich będziesz potrzebował. Twoja instrukcja obsługi jest zawsze dobrym źródłem tego typu informacji. Możesz również skontaktować się z działem obsługi dealerskiej lub działem obsługi klienta producenta. Jeśli nie wiesz, co robisz w sytuacji awaryjnej, zadzwoń do serwisu pomocy drogowej. To powstrzyma cię przed zranieniem i zapewni, że nie spowodujesz trwałego uszkodzenia skomplikowanego układu napędowego twojego samochodu hybrydowego.